2016. május 18., szerda

Lakásvásárlási kisokos, avagy hogyan vegyél fel hitelt! 3. rész

El kell hogy mondjam, hogy a cím nem egészen pontos, inkább erre kellene módosítanom: "Lakásvásárlási kisokos, avagy hogyan vegyél fel hitelt az Ersténél!", ugyanis én ott vettem fel az enyémet.
Úgy kellene mindenkinek kezdeni, hogy mielőtt elindul lakást nézegetni, felméri az anyagi helyzetét, és ha hitelt kényszerül felvenni, akkor szépen elmegy több! bankba, és érdeklődik.

Nos én nem egészen így tettem, bár a párom nagyon noszogatott, hogy menjek több helyre érdeklődni, én csak az Ersténél és az OTP-nél voltam. Utólag talán még a K&H-t megnézhettem volna, de nem biztos hogy a végeredményen ez változtatott volna.
Ugyanis, általában a bankok arra kedvezményt adnak, ha a fizetésed és egyéb pénzügyi dolgaidat náluk intézed.
Én Erstés vagyok, minden ügyemet eddig náluk bonyolítottam. Ez nem biztos, hogy jó, de egyelőre ez van.
Szóval, kiszámoltam, hogy kb. mennyi pénzem van, és mennyi hitelt tudnék felvenni ahhoz, hogy a havi törlesztőm számomra kifizethető összeg maradjon, és eldöntöttem, hogy mennyi ideig szeretném fizetni. Ebben nyújtottak segítséget a banki tanácsadók. (Hozzátenném, hogy a jelenlegi szabályok szerint 400 e Ft jövedelem alatt, az összes felvett hitel törlesztő részlete nem haladhatja meg a beérkező jövedelmed 50%-át, ezzel gátat szabva annak, hogy eladósodj!)
Miután meglett a lakást egyből mentem is a kiválasztott bankhoz. Elvégeztük a végső számításokat, majd megkaptam az első instrukciókat. Azt már most mondom, hogy ha a bankban azt mondják, hogy három hét az átfutási idő, az legalább 2 hónap lesz!
Szükség volt egy általuk adott Munkáltatói igazolás kitöltésére, melyet behoztam a munkahelyemre és kitöltettem az ezzel foglalkozó kollégával.
A megírt és aláírt Adás-Vételit, érkeztettem kellett az illetékes Földhivatalban, ennek díja 6600 Ft volt.
Ezzel a 2 papírral mentem vissza aztán a bankba, majd ezután küldték ki az értékbecslőt.

Az értékbecslőnek az a feladata, hogy megbecsülje a bank számára az ingatlan értékét. Ugyanis jelenleg, az ingatlan értékének 80%-át lehet felvenni hitelként, többet nem. Ennek díja nálam 30 000 Ft volt, de visszaigényelhettem a banktól a procedúra végén.
Kijön az értékbecslő, és függetlenül attól, hogy te mennyiért vásárolod meg a lakást, mond egy árat a banknak.
Itt következik a nagy kérdés, amire én sehol nem találtam választ.
Mi van akkor, ha te pontosan 80%-ot akartál volna felvenni, és kevesebbre becsült az értékbecslő?
Nos, velem ez megtörtént, úgyhogy tudok rá választ adni.
Először is, megnézik, hogy benne van-e az Adás-Vételiben, hogy ha kevesebbre becsülnek, a különbözetet neked kell kifizetni. Ha nincsen benne, akkor Adás-Vételi Módosítási szerződést kell írnotok az eladóval, vagyis megint ügyvéd, aztán érkeztetés a Földhivatalban (ennek már nincs díja), majd mehetsz vissza a bankba. Fontos, hogy arról is írjatok papírt, hogy a különbözetet átadtad vagy elutaltad az eladónak, ugyanis ezt is kérniük kell bankban az utaláshoz.
Ezek után kezdik el elbírálni a hiteledet, szóval várni kell.
Bírálat után nekem e-mailben elküldték a szerződést, majd a törvényeink szerint 7 napig várnom kellett, hogy aláírhassam. Aláíráskor derült ki, hogy be kell még adnom egy Birtokba adási nyilatkozatot is, úgyhogy ezt ne felejtsétek el!
A szerződés minden oldalát alá kellett írnom, több példányban, úgyhogy kb. leszakadt a karom, majd a saját példányomat el kellett vinnem egy általam választott közjegyzőhöz, melynek díja kb. 40 000 Ft volt, de közjegyzője válogatja, hogy ki mennyit kér. Ezt az összeget is visszakaphattam aztán a bankból.
A közjegyző szerintem amúgy is hasznos volt, mert végigolvastuk, értelmeztük azt a jogi szöveget, amiből alig értettem valamit.
Ezután a Földhivatalban érkeztetnem kellett ezt is, ami 12 600 Ft-ba került.
Innen hoztam vissza a bankba, és várhattam az utalást.
Az utalás úgy történik, hogy először ráteszik az összeget a te számládra, és onnan az eladóéra.
Ennek természetesen ismét díja van, a bank felé, és a állam felé is pár-pár ezer forint. 

Aki mind a három részt elolvasta, azt láthatta, hogy a lakásvásárlás nem egy könnyű menet, és még egy csomó-csomó kiadással is jár azon felül, hogy kiperkálod a vételárat. Ha az ember magának intézi, lehet vele valamennyit spórolni, rengeteg idegeskedés árán.
Manapság fel lehet kérni hitelügyintézőket, hogy segítsenek, de ugye ennek is ára van.
Összességében még mindig azt mondom, hogy megérte. 
És a jövőben születendő posztok remélem számotokra is erről fognak árulkodni. :)

Kövessetek facebookon itt, hogy elsőként értesüljetek az új posztokról: https://www.facebook.com/swhenkelenke/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése