2017. október 7., szombat

Bútorfelújítás krétafestékkel

Korábban írtam, hogy egyrészt költségkímélés miatt, másrészt az egyedi otthon megteremtése miatt bútor felújítós projektben vagyunk. Az első fontos bútorunk a dohányzóasztal volt. Elég sok vendéget fogadunk, akiknek valamit kínálni kell, poharakat letenni és azért hiába a nagy kanapé, arra nem lehet pakolni ilyeneket. (Meg is ölném azt a vendéget, aki ráborít valamit!) Így jött a tervezgetés. Legyen olcsó, legyen egyedi, legyen valami olyan, amiben munkaidőt kell feccolni, amit közösen lehet kivitelezni.

Ez volt az alapelképzelés, a jobb alsót találtuk meg
nagyapánál
Hosszas keresgélés után rájöttem, mi is az elképzelés. Régi, retró dohányzó asztal. Elképzeléseim szerint ezt könnyű beszerezni, mert mindenkinek volt ilyen a 80-as években. Többféle variációban létezik, és nagyon-nagyon egyszerű a felújítása. Az elképzeléseim nem igazán valósultak meg, ugyanis ilyen típusú asztalt kerestem mindenhol és sehol nem találtam. Ha egy-egy leharcolt darab szembe jött velem az interneten, annak pedig horrorisztikus volt az ára!

Ezek után kiírtam az üzenő falamra, hátha valami ismerősöm megszánna egy asztallal. Az sem hátrány, ha akár eltudja hozni nekem valahogy, így ha már a szállítást megspórolom, nyert ügyem van. A drága nővérem hívta fel a figyelmem rá, hogy nagyapánál van egy ilyen asztal az egyik szobában, amit nem használ már. (Itt jön elő, a korábbi cikkem témája, tessék „kincskeresni” a szülőknél, nagyszülőknél!) A hazautazós hétvégén le is csaptam rá. Ha nagyapán múlik vihettem volna hozzá még két kanapét is legalább, de nekem csak az asztal kellett.

A festékek színei nem változtak meg a festék felvitelekor
és magyar termék
Azt tudtam, hogy az elképzelés nagyon egyszerű, hogy az én kis béna kezem is meg tudja valósítani. Hiába a kreatívkodás, azért mégis csak inkább szellemi munkás vagyok, mint iparművész. Tehát az elképzelés annyi volt, hogy a lapot lefestjük szürkére. Egyszínű, matt, sötét szürke, amire a nagymamámtól szerzett vágott üvegtál kerül majd.

A festék kiválasztása volt az első nagy kérdőjel. Természetesen kikértem a nővérem segítségét, aki a krétafestéket javasolta, mert annak olyan vintage hatása lesz és milyen szép lesz. Szét néztem az összes nagyobb barkácsáruházban. (Tipp: festékügyileg érdemesebb a nagyobb áruházakban válogatni, mert általában nagyobb a választék, mint a kisebb üzletekben.) Találtam egyszerű szürke matt zománcfestéket, de végül megbíztam a testvéri gondoskodásban, krétafestéket választottam.

Waxolás előtt
Első benyomásom erről a festéktípusról, hogy nagyon drága! Egészen kicsi adagokban kapható, bár viszonylag nagy felület lefesthető velük. Nekem két bútorra – egy éjjeliszekrény és egy asztallap – két átfestésre bőven elég volt. Találtam egy elfogadható áru verziót, a magyar gyártású HH Festéket. Színválasztéka nagyon is kielégítő, inspirációs képekkel tűzdelt a webshop és a Facebook oldala is aktív, ami azért elég jó referencia. Budapesten egy 11. kerületi üzletben forgalmazzák is (a honalpon megtaláljátok), így nem vesz az ember zsákbamacskát.

A festék használata egyébként semmi extra dolgot nem igényel. Én szivacshengerrel vittem fel, amitől elég érdekes textúrát kapott a bútor. Kétszer minimum át kellett mennem a felületen, hogy elfedje az alap faszínt és az erezetet. Nem tudom, hogy a saját ügyetlenségem, vagy a festék típusa, de nekem elég csíkosra sikerült. Amúgy nagyon tetszik a végeredmény, kicsit betonhatású. A 4-es metró jut róla eszembe.

Ha kész a festés, pár órát érdemes hagyni száradni. a megszáradt felület használhatatlan. Mármint ezt nem úgy kell érteni, hogy értelmetlen a festék, de szükséges az utókezelése.  Ha nem kezeljük ugyanis a festék le fog peregni, nem lehet takarítani a felületet, nagyon poros lesz a tapintása.

A felületet lakkal és wax-szal is lehet kezelni. Nekem a wax volt ideális, mivel matt asztalra vágytam. A waxot egy rongy segítségével lehet a felületre felhordani. Vigyázni kell, hogy ez a rongy ne legyen bolyhos, vagy szöszös, mert az beleragad a waxba és beleszárad. Ez sem egy ördögtől való dolog, elég gyorsan lehet vele haladni és mivel sötétebb lesz tőle valamivel a festék, egyenletesen lehet haladni vele, látszik hol van kész. Hátránya a waxnak, hogy nagyon lassan szárad. Ahogy most írom ezt a cikket három napja waxoltam és még mindig csillogós és ragadós a felület, ahol kicsit vastagabban sikerült felkenni. Kicsit félek, hogy a beleszálló por nehogy csúnya legyen rajta, de eddig nem tapasztaltam ilyesmi.

Az asztalon kívül, ha már adott volt a festék, az éjjeliszekrényemet is kicsit megreformáltuk. Ehhez egy kis okkersárga festék is kapcsolódott, mivel elképzeléseim szerint egyszer, a távoli jövőben a hálószobánk dzsungel stílusú lesz, amihez nekem passzol a sárga és a kövirózsa alakú fiókgomb (Tipp: 300 Ft-ért vettem a Tigerben, javaslom a Pepcot és a Tigert gyakran látogatni, mert mindig vannak klassz kis lakber-cuccok aprópénzért.)

Összességében a krétafestékről azt tudom elmondani, hogy egy érdekes festéktípus. Valamivel izgalmasabb, mint egy egyszerű zománc- vagy lakkfesték, de nem vagyok benne biztos, hogy mindenkinek beválhat. Antikolni nagyon szépen lehet vele, ezt megállapítottam, de mivel nekem nem ez volt a célom, nekem nem hozta el a kívánt hatást. Nem bánom, hogy ezt az anyagot használtam, mert sokkal egyedibb lett a bútorom, mint gondoltam az elején. Benne van szívünk, lelkünk azokban a sötét-világos pacákban is.

Az elkészült éjjeli szekrény
Még egész üres... :)

Használata nagyon egyszerű. Én kicsit alácsiszoltam, de elméletileg ez sem szükséges, semmilyen alapozást nem igényel. A sok száradási idő miatt azt mondanám, hogy munkaidőben nem kevés – pláne, hogy még napok után sem lehet használatba venni a bútort –, de egy hétvége alatt simán elkészíthető.

A kész asztal az őszi dekorációban

Ajánlom mindenkinek, aki valami nagyon egyedit akar alkotni.
Nem ajánlom azoknak, akik a homogén, hibátlan, műanyaghatású felületeket kedvelik.

Milyen tapasztalataitok vannak bútorfestéssel?

Addig is kövessetek facebookon itt: https://www.facebook.com/enkelenke/
Instagramon: @raviki








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése