2016. november 8., kedd

Csipkebogyó szörp

A csipkebogyó jótékony hatásait már az ókori népek is ismerték.
A bibliában a csipkebokor Mózes elhivatását jelképezi. A középkorban a lángoló csipkebokrot Mária jelképének tekintették, aki érintetlenül lett Isten anyja, ezért a barokk művészetben az égő csipkebokor a szeplőtelen fogantatás jelképe.
Napjainkban a csipkebogyót, mint természetes C vitamin forrást ismerjük, de ezen kívül számos jótékony hatása ismert, melyek:
  • enyhén vízhajtó hatású
  • erősíti az érfalakat, késlelteti az érelmeszesedést, érszűkületet
  • nagyon magas a vitamintartalma, van benne rengeteg C-vitamin, valamint A-, B1-, B2-, P- és K-vitamin is. Egyetlen bogyóban több C-vitamin van, mint egy egész citromban! 
  • szabályozza a vércukorszintet
  • segíti a zsír lebontását
  • immunerősítő
  • stresszoldó, idegerősítő
  • segíti a csontképződést
  • epekőoldó, vesekőoldó
  • húgyúti megbetegedéseket gyógyít
  • a szirmaiból készült tea enyhén hashajtó hatású, miközben a növény levele inkább hasfogó
Imádom a dér, vagy hó lepte csipke ágak látványát :)

Díszítésként ősszel és télen én már nagyon régen használom. Alapfelszereltsége egy hangulatos koszorúnak, ajtódísznek. Most továbbgondoltam, mert mégis csak egy termésről, gyümölcsről van szó.
Én nagy rajongója vagyok a finom szörpöknek. Ez a rajongásom onnan ered, hogy  hosszú ideig problémáim voltak a napi folyadékbevitellel. Egyszerűen nem csúszott le a napi előírt mennyiség, ami már egészségügyi gondokat okozott nekem. Ekkor jött az ötlet, hogy bár a szörp nem a legegészségesebb, de megpróbálhatnám magamnak ízesíteni a vizemet. Ezzel sajnos elég sok cukrot is viszek a szervezetembe, de valamit valamiért...
Mára ráálltam, hogy délelőtt szörpözök, délután pedig már csúszik a víz is.
Viszont ha a szörp valamelyest egészséges, kicsit elfelejtem a magas cukortartalmát.
Innen jött az ötlet, hogy a sok jótékony tulajdonsággal ellátott csipkebogyóból készítsek magamnak szörpikét.
Az interneten böngészve viszonylag hasonlóak a receptek, viszont úgy gondolom, nem eléggé részletesek. Minden receptben vannak buktatók, amikor úgy szeretnék kérdezni, de általában választ nem kapok. Most részletesen bemutatom, hogy én hogy készítettem.

Hozzávalók (részletesen, kezdő háziasszonyoknak is!):
  • 50 dkg csipkebogyó
  • 4 kg cukor
  • 2 liter víz
  • 100 g citromsav
  • egy fél kávéskanál nátrium benzoát
  • egy nagy, legalább 6 literes lábos! (ne akkor szembesülj, hogy nincs, mikor már elkezdted:P)
  • üvegek (szintén..., én 0,5-0,7 deciseket használtam) 
  • szűrőtextil, vagy sima szűrő (nem tésztaszűrő)
  • kisebb, sűrű szűrő (pl. porcukrozó) 
  • tölcsér, szedőkanál
Egy laza erdő széli kirándulás alkalmával a természetből pik-pak begyűjthető a fél kiló csipke. Én a már dércsípte, puha darabokat gyűjtöttem a családommal. Egy szitában átöblítettem őket, majd minden darabnak levágtam a végét. Amelyiknek a szára is megmaradt, azt is. Nem kell megijedni, nem ördöngösség, hamar megvan, meditációs gyakorlatnak is kitűnő :P . A képen láthatjátok is, hogy nagyjából mennyit kell elképzelni.


Ezt ledarálhatjátok húsdarálón, de mivel nekem nem volt, egy egyszerű késes aprítógép is megfelel erre a feladatra. A darálmányt beleöntöttem fazékba. Ez még mehet egy kisebbe, mert csak 1 liter max 40 °C-os vízzel kell felönteni, és 24 órán át hűvös! helyen állni hagyni. (Most van 1 napod, hogy szerezz nagy fazekat a továbbiakhoz :P)
Hőmérséklet tipp: a megfelelő hőmérsékletű vízhez csak a csap alá dugtam az ujjam, és egy jó kis strandos termál vízre gondoltam, az nem szokott több lenni 40 foknál.

Másnap  leszűrjük a nagy lábosba. Lehet szűrőtextilen, de akit nem zavarnak a gyümölcs rostok annak a sima szűrő is megteszi. A gyümölcsöt újabb 1 liter vízzel engedtem fel, ami már 50-60 fokos is lehetett.
Hőmérséklet tipp: ezt úgy ellenőriztem, hogy az a hőmérséklet, ami már zavarta a kezemet, az biztosan több, mint 50-60 fok.
Újabb 24 órás állás, majd szűrés az előző adaghoz. Hozzáadjuk a cukrot, a citromsavat, és én a biztonság kedvéért egy kis nátrium-benzonátot, de aki bátor, utóbbit elhagyhatja. Én nem voltam az. Alágyújtottam, és sűrű kavargatás mellett, kézi ellenőrzéssel 50-60 fokosra melegítettem. Ezzel nem fog elolvadni az egész adag cukor, úgyhogy addig kavargatjuk, amíg el nem olvad. Minden recept ennyi cukrot írt, így hiszek nekik, de lehet, hogy meg lehetne próbálni csak 3 kg-mal, mert igazán sűrű, és szirupszerű lett. A tetején fehér hab fog keletkezni, amit én egy kisebb sűrű szűrővel szedtem le. Kb. így fog kinézni:


Ha ez megvan, akkor tölcsér segítségével ki lehet adagolni az üvegekbe. Nem kell dunsztolni, ha kihűlt el is teheted.


Nekem ennyi lett belőle, plusz egy fél literes üveg, ami azonnal l is fogyott.
Szerintem tényleg nem bonyolult, és ha leszedem a címkéket, sajátot ragasztok rá, és bekötöm a tetejét egy csini textillel ajándéknak is tökéletes... (Jön a karácsony...)

Remélem sokan el fogjátok készíteni, aki elküldi nekem, annak nagyon fogok örülni. Addig is csatlakozzatok a facebook csoportomhoz itt: https://www.facebook.com/swhenkelenke/

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése